A po co ta Yoga?

Joga jest świetnym sposobem do zwalczania codziennych napięć i pokonywania problemów życia. Niestety bywa tak, że już małe dzieci, w wieku 3-4 lat, podlegają wielu stresującym sytuacjom. O czym pisałam w artykule: “Yoga jest zabawa”.

A to właśnie dzięki jodze, dajemy naszemu dziecku szansę na nauczenie się:
a) jak prawidłowo oddychać;
b) jak wykształcić i utrzymywać właściwą postawę ciała;
c) jak ćwiczyć swój umysł i uspokajać się;
d) w jaki sposób poznawać swoje ciało (jego ograniczenia oraz możliwości);
e) jak można sobie radzić ze stresem, zanim dojdzie do sytuacji, w której dziecko poczuje się przez niego przytłoczone

Joga oddziałuje na naszą siłę, wytrzymałość i elastyczność. To ona pomaga kształtować prawidłową postawę ciała oraz nawyki oddechowe. Dodaje nie tylko energii życiowej, a także pozwala zapobiegać chorobom. Wpływa pozytywnie nie tylko na ciało, lecz również na psychikę dziecka, ucząc je koncentracji, pozwalając mu zdobywać samoświadomość ciała i stanów psychicznych (a to z kolei pozwala budować pewność siebie!). Spokój, zdolność zrelaksowania się osiąganym dzięki regularnym ćwiczeniom asanów.

Pamiętaj, że pokazując dziecku, jak wykonać dane ćwiczenie, nie musisz być perfekcyjna(-y) w tym co robisz. Ważniejsze jest to, aby dziecko i rodzic dobrze się bawili, ponieważ joga jest zabawą. Jest to też świetna okazja do wzmocnienia więzi pomiędzy dzieckiem a rodzicem.
Istotna zaletą jogi jest fakt, iż stymuluje ona nerwy rdzeniowe. Dzieje się tak zwłaszcza przy wykonywaniu pozycji odwróconych (głową w dół – świeca, stanie na głowie) oraz skrętów. Wtedy kręgosłup rozciąga się (kręgi nie są ściśnięte, pozostaje więcej miejsca na krążki międzykręgowe, zwane potocznie dyskami), poprawia się dopływ krwi do mózgu. Można w tym miejscu wspomnieć o tym, że joga pozwala złagodzić bóle wzrostowe.
Istotne jest, żeby wykonywać wszystkie typy ćwiczeń: w pozycji siedzącej, stojącej, wygięcia do tyłu, skręty, w leżeniu na plecach i brzuchu. Wtedy wykorzystujemy wszystkie pozytywne aspekty jogi.

Celem regularnych ćwiczeń tzw. asanów, jest dążenie do uzyskania i zachowania możliwie najwyższej sprawności fizycznej i psychicznej organizmu. Tak więc systematyczne stosowanie tych ćwiczeń zapewnia zdrowie fizyczne i zdrowie psychiczne. Cel ten utożsamia się z cechami odpowiadającymi definicji pełnego zdrowia Światowej Organizacji Zdrowia, według której zdrowie, to „pełnia doskonałego, trwałego samopoczucia psychicznego, fizycznego i społecznego w aspekcie zdrowej długowieczności”.

Karolina Borucka

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

banner